دلايل كاهش و يا از دست دادن رتبه سايت در گوگل
از دست دادن رتبه گوگل ؛ يكي از موقعيت هاي منفي است كه ممكن است همه دارندگان وب سايت با آن روبرو شوند. هدف نهايي كار سئو ، بالا بردن رتبه ي سايت و اطمينان از كسب حداكثر اقتدار سايت است.
ممكن است تجربه كرده باشيد كه سايت شما ناگهان در سراشيبي قرار مي گيرد و فكر مي كنيد تمام كارهايي كه انجام داده ايد هدر رفته است. نترسيد ، اين ممكن است براي هر وب سايتي اتفاق بيفتد و اصلاح آن دشوار نيست. دلايل زيادي وجود دارد كه باعث مي شود شما در رتبه بندي افت كنيد. مهم اين است كه اين علل را به درستي شناسايي كرده و راه حل آنها را به مؤثرترين روش پياده سازي كنيد.
از دست دادن رتبه در گوگل به دلايل زيادي ممكن است رخ دهد.ممكن است به دليل به روزرساني الگوريتم گوگل باشد ، يا ممكن است به دليل بك لينك هاي بي كيفيت باشد. مهم اين است كه مشكل را به درستي شناسايي كنيد.
از دست دادن رتبه به دليل به روزرساني الگوريتم گوگل
هنگامي كه رتبه وب سايت را از دست مي دهيد ، ابتدا بايد به موارد زير توجه كنيد. آيا اين افت رتبه يك شبه اتفاق افتاده است؟ يا در يك بازه زماني خاص است؟
اگر به طور ناگهاني يك شبه سقوط رتبه سايت را تجربه كرده باشيد ، فقط يك دليل وجود دارد: به روزرساني الگوريتم گوگل .
به روزرساني هاي الگوريتم Google گاهي اوقات رتبه بندي را به شدت تغيير مي دهند.
اين امر گاهي به دليل تغييرات غير عمدي در رتبه بندي واقعيت هاي به روز شده و گاهي به دليل مجازات هاي دريافتي توسط سايت است.
از دست دادن رتبه مي تواند بر اساس نادرست بودن عواملي در صفحات وب شما باشد. سئو كلاه سياه مي تواند باعث شود سايت شما دچار مجازات هاي گوگل شود. بنابراين ، توصيه مي شود از عوامل سئو كلاه سياه دور باشيد. شما بايد هر عمل سئو را مطابق با قوانين انجام دهيد. در غير اين صورت ديگر هرگز به رتبه اي كه از دست داده ايد نمي رسيد.
شما بايد دليل ايجاد مجازات هاي گوگل را تحليل كنيد و كاملاً در مورد چگونگي خلاص شدن از مجازات ها تحقيق كنيد.
وقتي رتبه گوگل را از دست داديد ، همه بازرسي ها را انجام دهيد و آنچه موتور جستجو از شما مي خواهد انجام دهيد. به اين ترتيب سايت شما دوباره مورد بررسي قرار مي گيرد و رتبه از دست رفته شما به شما بازگردانده مي شود.
از دست دادن رتبه موتور جستجو و علل آن
از دست دادن رتبه در گوگل و علل آن بايد به طور جامع بررسي شود. با استفاده از ابزارهاي گوناگون، بايد تعيين كنيد كه چرا سايت شما افت رتبه دارد. عواملي را كه باعث از بين رفتن رتبه صفحات وب مي شود به طور كلي بررسي كنيد.
محتواي تكراري
حساس ترين نقطه گوگل و همه موتورهاي جستجو محتوا است. بر اين اساس ، گوگل به همه دارندگان سايت پيشنهاد مي كند تا صفحات وب خود را با محتواي منحصر به فرد و اصلي كامل كنند. محتواي تكراري به معناي تمام محتوايي است كه در دامنه هاي مشابه وجود دارد ، عمدتا مطابقت دارد و بلوك هاي محتواي عمومي با هم تداخل دارند.
اگر محتواي سايت شما با نرخ مشخصي در دامنه ديگري ميزباني شود ، اين محتواي تكراري در نظر گرفته مي شود. اگر گوگل اين موضوع را تشخيص دهد ، روي سايت شما تأثير منفي مي گذارد و باعث مي شود رتبه خود را از دست بدهيد.
ابزارهاي زيادي براي بررسي محتواي تكراري صفحات شما در دسترس است. برخي از آنها Copyscape ، Grammarly ، QueText و WriteCheck هستند.
با استفاده از ابزار محتواي كپي ، مي توانيد محتواي كپي صفحات خود را كنترل كنيد. توصيه مي شود هنگام به روزرساني مكرر صفحات ، اين كنترل ها را نيز ارائه دهيد. علاوه بر اين ، بايد تنظيمات noindex را انجام دهيد تا صفحه اي كه در حال حاضر در آن كار مي كنيد توسط موتور جستجو مورد بررسي قرار نگيرد و اطمينان حاصل كنيد كه موتور جستجو در هنگام تهيه صفحه ، آن را به عنوان يك نسخه تصور نمي كند.
بك لينك بي كيفيت
تعدادي از مطالعات براي دستيابي به رتبه هاي بالا در گوگل براي صفحات وب انجام شده است. يكي از اين مطالعات مطالعات پيوندي است. مطالعات پيوندي ، كه به طور كلي مطالعات بك لينك ناميده مي شوند ، به طرق مختلف اعمال مي شوند. هنگامي كه از اين روش ها سو استفاده مي شود ، بيشتر از اين كه به سايت سود برساند ، آسيب مي رسانند.
مطالعات پيوندي كه براي افزايش ارزش PageRank اعمال مي شود ، هميشه نمي تواند نتايج مثبتي ايجاد كند. بعضي اوقات اين آثار به صورت بك لينك هاي كم كيفيت و بك لينك هاي بي كيفيت ايجاد مي شوند. گوگل چنين گروههاي بك لينكي را بك لينك هاي غير طبيعي مي نامد.
مي توانيد بك لينك هاي غير طبيعي را از طريق Google Search Console بررسي كنيد . با اين حال ، گاهي اوقات ممكن است اين پيوندها در اين قسمت ظاهر نشوند. همچنين مي توانيد بك لينك هاي موجود در سايت خود را كه فكر مي كنيد غير طبيعي هستند با استفاده از ابزار كنسول جست و جوي گوگل تجزيه و تحليل كنيد.
Google Disavow
Google Disavow ابزاري براي رد بك لينك است. با بررسي تمام لينك هاي برگشتي به صفحات وب خود ، به راحتي مي توانيد پيوندهايي را كه به نظر شما مضر است رد كنيد.
Robots.txt خطاي پرونده
هنگامي كه رتبه گوگل را از دست مي دهيد ، مورد ديگري كه مي توانيد دليل آن را تجزيه و تحليل كنيد فايل robots.txt است. پرونده robots.txt خود را بررسي كنيد.
بايد بررسي كنيد كه صفحات شما براي ربات هاي گوگل مسدود سازي نشده باشند. براي انجام اين كار ، به صفحات خود برويد ، دكمه سمت راست ماوس را فشار دهيد ، كد منبع را مشاهده كنيد يا مورد را بررسي كنيد تا بررسي كنيد متن noindex يا nofollow وجود دارد.
عنوان صفحه و متا تگ ها
تغيير و به روزرساني عناوين صفحه و متا تگ ها ممكن است باعث از دست رفتن رتبه آن صفحه شود. گوگل محتواي سايت شما را با عناوين شما درك مي كند. با فرض اينكه عنواني كه قبلاً ايندكس كرده است ،بدين ترتيب ممكن است با تغيير عنوان صفحه،رتبه ي صفحه ي شما كاهش يابد
نكته اي كه در اينجا بايد به آن توجه كنيد كلمات كليدي شماست. عناوين و برچسب هاي متا كه به روز مي كنيد بايد شامل كلمات كليدي مورد نظر شما باشد. من پيشنهاد مي كنم از ايجاد تغييرات عمده خودداري كرده و كمترين به روزرساني را انجام دهيد. در صورت تمايل ، افزودن محتواي جديد به جاي تغيير عنوان ، تحت عنواني كه مي خواهيد استفاده كنيد منطقي تر است.
سئو منفي
اين اصطلاحي است كه از تكنيك هاي سئو كلاه سياه استفاده مي شود و معمولاً حملات منفي رقبا در سايت شما را پوشش مي دهد.
بك لينك هاي خود را دنبال كنيد وقتي متوجه لينك هاي مضر و بي كيفيت به سايت خود شديد ، آنها را رد كنيد.
كنترل هاي كلي سايت را انجام دهيد. مراقب خطاهاي مكرر كنسول جستجو باشيد ، فايل robots.txt و پرونده .htaccess خود را بررسي كنيد.
بدافزار را تجزيه و تحليل كنيد.
اگر بك لينك هاي خود را از دست مي دهيد و اين ضررها از سايت هاي معتبر است ، قطعاً سعي كنيد آنها را بازيابي كنيد.
شناسايي محتواي تكراري انجام دهيد.
نرخ پرش سايت را پيگيري كنيد.
سرعت سايت و سازگاري موبايل را مرتباً تجزيه و تحليل كنيد و آن را ارتقا دهيد.
شايع ترين علت از دست دادن رتبه گوگل ، سئو منفي است. براي جلوگيري از قرار گرفتن در معرض سئو منفي ، بايد دائماً سايت خود را بازرسي ، اشكال زدايي و تعمير كنيد.
افزايش رقابت صنعت
تأثير منفي بر رتبه بندي سايت ممكن است جدا از همه اين دلايل و همچنين افزايش رقابت محلي باشد. مفيد است كه بدانيد شما هميشه در صنعت تنها نيستيد. گوگل و تمام موتورهاي جستجو اكنون يك بازار ديجيتال هستند. و براي حفظ حضور خود در اين مكان ، هرگز نبايد رقبا را دست كم بگيريد.
در اين بازار با بسياري از شركت ها روبرو مي شويد كه با صنعت شما رقابت مي كنند ، اين را بخاطر بسپاريد. هدف شما بايد ارائه خدمات برتر نسبت به رقبا و افزايش فعاليتهايتان باشد.
از تجزيه و تحليل رقيب غافل نشويد تا هميشه شركت و برند خود را رو به جلو سوق دهيد. اين مهمترين قدم شماست كه رقباي خود را بشناسيد.
كارهاي سئو خود را توسط يك متخصص سئو آموزش ديده و منضبط انجام دهيد . يك متخصص سئو با داشتن استراتژي هاي لازم جستجوگرها به شما اين امكان را مي دهد كه يك گام جلوتر از رقبا باشيد و رتبه خود را افزايش دهيد.
اين كار به سايت شما كمك مي كند تا معتبر تر ،داراي بازديد كننده بيشتر و كاربر پسندتر باشد.
براي جلوگيري از از دست دادن رتبه گوگل ، ازسئو سايت خود غافل نشويد. تمام عواملي را كه به سايت شما آسيب مي رسانند يكي يكي از بين ببريد و اجازه ندهيد هرگونه آسيبي رتبه سايت شما را كاهش دهد.
برچسب: ،